Tết Nguyên Đán - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Fiona Arends - WaarBenJij.nu Tết Nguyên Đán - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Fiona Arends - WaarBenJij.nu

Tết Nguyên Đán

Blijf op de hoogte en volg Fiona

26 Januari 2014 | Vietnam, Hạ Long

Het is feest in Vietnam! Vrijdag begint het jaar van het paard en het voorjaar volgens de Chinese kalender en dit wordt gevierd met Tết Nguyên Đán (feest van de eerste dag).

Wij gaan lekker op vakantie tijdens deze feestdagen. Dinsdag vertrekken we naar Hồ Chí Minh City (Saigon) voor een week.

Tijdens Tết draait het bij de Vietnamezen om familie, zo is het gebruikelijk om 3 dagen bij familie te zijn. De dagen voor het feest bestaat voornamelijk uit inkopen doen en het huis opruimen en versieren. Wij merken dit vooral in Hạ Long doordat ook de straten schoon gemaakt worden en een likje verf krijgen.
Tijdens Tết is de familie bij elkaar en eten ze onder andere Bánh chưng, dat zijn in bananenbladeren gewikkelde cakejes van kleefrijst. Geven ze Li Xi (geluksgeld in rode envelopjes) aan de kinderen van de familie.
Vuurwerk behoort ook toe aan deze dag, maar de Vietnamezen mogen sinds 1995 zelf niets meer afsteken (vanwege de vele doden die hier bij vielen).
De dag van het nieuwe jaar begint, zoals te verwachten is bij de bijgelovige Vietnamezen, met nog een traditie. Het is heel belangrijk wie er als eerste het huis binnen mag treden. Dit brengt geluk of ongeluk aan het gehele huis en de mensen die daar in wonen.

Wij Hollanders zijn niet zo bijgelovig en kunnen in Hồ Chí Minh City heerlijk gaan genieten van het vuurwerk, de muziek en de dansshows. En boven alles heerlijk VAKANTIE vieren:)

• 26 Januari 2014 - 13:07

Ricky:

Klinkt leuk, Fiona! Ben benieuwd naar het Ho Chi Minh verslag! Veel plezier met nog een oud&nieuw :)

• 26 Januari 2014 - 14:02

Rita Thoen:

Mooi om te lezen hoe en waarom dit feest gevierd wordt. Groeten Rita.

• 26 Januari 2014 - 19:31

26 Januari 2014 Ineke:

wat leuk geniet er maar van .groetjes Ineke

• 26 Januari 2014 - 20:10

Arie Rooken:

Klinkt heel leuk allemaal. Wordt er ook nog wel een beetje gewerkt door Jelle? ;-)Gr. Arie

• 27 Januari 2014 - 03:28

Fiona Arends:

@ Ricky Thanx, zal ook proberen wat foto's te plaatsen van het feest bij het volgende verslag :)
    @ Arie Ja die werkt ook nog hoor. Zelfs nu een dag voor dat de werf een week dicht gaat is hij hard aan het werk ;)

• 28 Januari 2014 - 09:29

Marianne:

Ik lees je bericht nu pas, terwijl je al heerlijk vakantie aan het vieren bent.. Je bent in ieder geval net beland. Erg leuk om te lezen hoe dit feest gevierd word. Geniet van jullie vakantie!